Η Volkswagen, σε βάρος της οποίας υπήρχαν ήδη υποψίες ότι έκλεινε τα μάτια μπροστά στις μηχανορραφίες των χουντικών κατά τη διάρκεια της στρατιωτικής δικτατορίας στη Βραζιλία, σύμφωνα με τη Süddeutsche Zeitung, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία «δεν συνεργάστηκε απλώς (...) με το στρατιωτικό καθεστώς, αλλά συμμετείχε ενεργά στην καταστολή».
Η εφημερίδα διεξήγαγε έρευνα σε συνεργασία με τα δημόσια γερμανικά τηλεοπτικά δίκτυα NDR και SWR και αναφέρει ότι συμβουλεύθηκε «έγγραφα της έρευνας η οποία διεξάγεται το τρέχον διάστημα στο Σάου Πάουλο εναντίον της βραζιλιάνικης θυγατρικής της Φολκσβάγκεν» καθώς και άλλα, «εσωτερικά» έγγραφα της αυτοκινητοβιομηχανίας που συνδέονται με την περίοδο της στρατιωτικής δικτατορίας στη χώρα (1964-’85)».
Η υπόθεση ήρθε στο φως τον Δεκέμβριο του 2015, όταν πρώην εργαζόμενοι στη γερμανική εταιρεία και ακτιβιστές προσέφυγαν στη δικαιοσύνη στη Βραζιλία καταγγέλλοντας ότι η VW επέτρεψε τους διωγμούς και τους βασανισμούς υπαλλήλων της, οι οποίοι εναντιώνονταν στο στρατιωτικό καθεστώς της χώρας.
Σύμφωνα με αυτούς, 12 εργαζόμενοι της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας είχαν συλληφθεί και βασανιστεί την εποχή εκείνη στο εργοστάσιο του Σαν Μπερνάρντου ντου Κάμπου, ένα προάστιο της πόλης Σάου Πάουλο. Μάλιστα η VW do Brazil φέρεται να έφτιαχνε «μαύρες λίστες» αντιπάλων της δικτατορίας.
Μετά τις αποκαλύψεις, η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία απάντησε ότι θέλει να «περιμένει την τελική έκθεση και τα πορίσματα που περιέχει πριν σχολιάσει λεπτομερώς και εξετάσει τα μέτρα που θα λάβει».
Επικαλέστηκε την ανάθεση από τον Νοέμβριο του 2016 στον ανεξάρτητο ιστορικό Κρίστοφερ Κόπερ να προετοιμάσει μια έκθεση για τον ρόλο της κατά τη διάρκεια της δικτατορίας στη Βραζιλία και το προϊόν της έρευνας του καθηγητή του Πανεπιστημίου του Μπίλεφελτ αναμένεται περί τα τέλη του έτους.
Ωστόσο ο Κόπερ έχει ήδη μιλήσει στα δίκτυα NDR, SWR και τη Süddeutsche Zeitung, όπου είπε ότι «υπήρχε τακτική συνεργασία μεταξύ του εργοστασίου όπλων της VW Brasil και της αστυνομίας του καθεστώτος».
Και ότι η εταιρεία φέρει ευθύνη για τις συλλήψεις τις οποίες επέτρεψε.
Η φήμη της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας δέχθηκε βαρύ πλήγμα όταν αποκαλύφθηκε η ιστορία της επιχείρησης επί των ημερών του καθεστώτος των ναζί.
Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η αυτοκινητοβιομηχανία είχε εκμεταλλευθεί την καταναγκαστική εργασία αιχμαλώτων πολέμου και κρατουμένων σε στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Προσπάθησε να αποκαταστήσει την αδικία τη δεκαετία του 1990 δημιουργώντας ένα ταμείο για την αποζημίωση των ανθρώπων που υποβλήθηκαν σε καταναγκαστικά έργα και ανοίγοντας τα αρχεία της σε ιστορικούς για να μελετήσουν αυτό το ζοφερό παρελθόν.
Πηγή: Süddeutsche Zeitung, ΑΠΕ-ΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου